Beton Rutier: Avantaje, Caracteristici si Utilizari

Drumurile reprezinta o necesitate pentru infrastructura oricarei comunitati. Asadar, odata cu expansiunea imobiliara, din ce in ce mai multe investitii private presupun realizarea unor platforme, drumuri sau trotuare din beton rutier.

Cu toate acestea, documentatia privind utilizarea betonului rutier este relativ putina si deloc suficienta pentru a putea demara o astfel de investitie in cunostinta de cauza. Din fericire, scopul materialului de mai jos este sa adreseze aceasta problema. Astfel, la finalul articolului, veti cunoaste:

  • Ce este si din ce este compus betonul rutier;
  • Care sunt caracteristicile betonului rutier;
  • Cum se utilizeaza in mod corect betonul rutier;

Ce este betonul rutier?

Betonul rutier este unul dintre cele mai durabile materiale de constructii. In plus, desi constructiile din beton rutier sunt considerate a fi rigide, acestea sunt cele mai putin predispuse deteriorarii – fisurare, decopertare, gaurire etc. Mai mult decat atat, spre deosebire de asfalt, cimentul rutier este o solutie mult mai prietenoasa cu mediul inconjurator. 

De retinut: Betonul rutier este o alternativa mult mai rigida pentru asfalt. 

Care sunt constituentii betonului rutier?

Motivul pentru care constructiile din beton rutier sunt mai putin poluante se datoreaza atat procesului de fabricare, dar mai ales elementelor din compozitia acestuia. In principiu, betonul rutier este compus din doua ingrediente principale: ciment si agregat. Agregatul constituie aproximativ 90% din amestecul total, iar cimentul ocupa restul de 10% si joaca rol de liant pentru amestec. 

In ce priveste caracteristicile celor doua ingrediente, acestea trebuie sa indeplineasca anumite norme pentru a putea fi utilizate la amenajarea drumurilor rutiere si pentru a rezista incarcaturilor. De exemplu, in ce priveste cimentul, acesta ar trebui sa aiba un timp initial de priza mai mic de 60 de minute, iar rezistenta la compresiune la 2 z ar trebui sa fie de asemenea mai mica de 20 N/MPa. In cazul agregatului utilizat, acesta ar trebui obtinut din roci omogene si trebuie verificate pentru rezistenta la schimbarile de temperatura, la fragmentare si la uzura. 

De retinut: Betonul rutier compus din 90 – 90% agregat si 5 – 10% ciment, la care se adauga apa si (eventual) aditivi. 

betoane rutiere

Caracteristici si avantaje beton rutier

Asa cum spuneam, drumurile sau platformele construite din beton rutier sunt mult mai rezistente decat cele din asfalt. Pentru a explica mai usor aceasta afirmatie, iata cateva dintre caracteristicile si avantajele utilizarii betonului rutier:

  • Sustenabilitate: In primul rand, contrar parerii colective, betonul este un material reciclabil. In al doilea rand, datorita faptului ca acumuleaza mai putin praf decat constructiile din asfalt, cele din beton polueaza cu pana la 29% mai putin. Iar in al treilea rand, culoarea deschisa a cimentului reflecta pana la 35% mai multa lumina, scazand astfel costurile cu iluminatul soselelor cu pana la 15%.  
  • Rigiditate: Platformele sau drumurile din beton rutier au o suprafata rigida si nu prezinta riscul de a se deforma. Prin comparatie, greutatea vehiculelor grele (precum camioanele) poate conduce la deformarea foarte rapida a drumurilor din asfalt. 
  • Rezistenta: Spre deosebire de asfalt, betonul rutier nu este afectat de uleiurile care pot curge din vehicule, dar nici de schimburile bruste de temperatura. 
  • Longevitate: In medie, fara a investi in intretinere de specialitate, constructiile din betoane rutiere rezista intre 40 si 60 de ani. 
  • Lucrabilitate: Betonul rutier este foarte usor de prelucrat. Astfel, constructiile din acest material presupun mai putin timp de lucru. Mai mult decat atat, prin utilizarea anumitor aditivi speciali se poate reduce timpul de intarire fara a afecta rezistenta mecanica. Pentru dumneavoastra, aceste aspecte se traduc prin darea in exploatare mai rapida a investitiei. 
  • Asperitate: Datorita suprafetei aspre, riscul de derapaj este mult mai scazut prin comparatie cu drumurile din asfalt. De asemenea, distanta de franare este redusa considerabil. Mai mult decat atat, s-a demonstrat faptul ca aceasta caracteristica poate reduce consumul de combustibil cu 10 – 15%. 
turnare beton rutier

Utilizari si realizare rosturi

Paleta de utilizari a betonului rutier este extrem de variata. De la amenajarea unor trotuare si pana la platforme comerciale, toate acestea sunt posibile folosind beton rutier. Iata, totusi, cateva atribuiri specifice betonului rutier:

  • Autostrazi: Avand in vedere circulatia cu viteza pe autostrazi, betonul rutier este ideal pentru amenajarea autostrazilor, in special datorita faptului ca reduce distanta de franare si sporeste astfel manevrabilitatea vehiculelor. 
  • Aeroporturi: Cimentul rutier este poate cea mai indicata solutie pentru amenajarea pistelor aeroportuare. Acest lucru se datoreaza in special faptului ca acesta nu se deformeaza sub greutatea aeronavelor. 
  • Parcari comerciale: Tipul rapid de constructie, dar si rezistenta crescuta a betonului rutier, fac din acesta materialul principal de amenajare a parcarilor marilor centre comerciale.  

Desigur, acestea sunt doar trei dintre utilizarile principale. Trebuie mentionat, de asemenea, faptul ca betonul rutier poate fi utilizat cu succes si in constructiile civile – de ex. aleile de acces in curte, parcari etc. 

Recomandari si sfaturi la punerea in opera

Constructiile din beton rutier nu se aseamana cu cele din beton monolit (utilizat in constructiile civile). Astfel, pentru a obtine o lucrare de calitate, specialistii recomanda respectarea urmatoarelor sfaturi:

Obtinerea amestecului

  • Respectati cu cea mai mare acuratete reteta recomandata (raportul agregat – ciment);
  • Folositi doar agregate naturale de balastiera in sorturi de 0 – 4 sau 4 – 8 mm, dar si agregate naturale de cariera, in sorturi de 8 – 16 sau 16 – 25 mm;
  • Acordati atentie utilajelor utilizate in prepararea amestecului si corelati parametrii betonului cu caracteristicile acestora;

Executarea lucrarilor:

  • Transportul cimentului la santier: Din momentul incarcarii betonului in cifa (spre a fi transportat), acesta ar trebui sa ajunga la santier (spre a fi turnat) in nu mai mult de 45 –  60 de minute, in functie de temperatura betonului. 
  • Temperatura exterioara: Atunci cand temperatura de afara este mai mica de 5 grade Celsius in timpul zilei, poate aparea riscul de inghet peste noapte a suprafetelor din beton. De asemenea, la temperaturi de peste 28 de grade Celsius apare riscul de fisurare. 
  • Conditiile atmosferice: Ploaia abundenta poate degrada caracteristicile betonului. In acest sens, se recomanda sa evitati turnarea betonului rutier in anotimpurile ploioase. 
  • Evitarea evaporarii: Pentru a reduce riscul de fisurare a betonului, se recomanda acoperirea suprafetelor imediat dupa finisare si striere. 
executie beton rutier pentru drumuri sau aeroport

De ce sa alegeti un beton rutier?

Asa cum ati putut identifica pe parcursul materialului de astazi, constructiile din beton rutier au nenumarate avantaje. Pentru a insuma doar cateva dintre acestea, iata motivele pentru a construi folosind acest material:

  • Rezista pana la 60 de ani: Desi costurile cu realizarea unui drum sau a unei platforme din beton sunt mai mari decat in cazul asfaltului, acestea rezista cu pana la 20 de ani mai mult decat cele din urma. 
  • Nu se deformeaza la presiune: Betonul rutier este unul dintre cele mai rigide materiale de constructie. Astfel, constructia dumneavoastra nu se va deforma sub presiunea aplicata de utilaje sau vehicule grele. 
  • Se prelucreaza mai usor: Daca urmariti darea in folosinta mai rapida a investitie dumneavoastra, atunci betonul rutier este solutia potrivita. Dupa cum ati vazut, acesta se prelucreaza mult mai usor si se usuca intr-un timp mai scurt decat asfaltul. 

Acestea fiind spuse, retineti faptul ca betonul rutier reprezinta una dintre cele mai bune solutii pentru constructiile care presupun trafic motorizat. De altfel, proprietatile acestuia il recomanda ca fiind cel mai bun material pentru pistele aeroportuare.

Aveti totusi in vedere faptul ca procedura de constructie este mult mai diferita (si mai complicata) decat in cazul betonului clasic. Asadar, pentru ca proiectul dumneavoastra sa aiba succes, apelati la o firma specializata si optati intotdeauna pentru materiale de cea mai buna calitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *